من عااااشق لواشکم. اینو همه ی دوستام میدونن. بنظرم یادگیری یه زبان جدید هم همینقدر خوشمزه و هیجان انگیزه. دوستای عزیزم چند تا راهکار بهتون پیشنهاد میدم که با اون بتونین زبان انگلیسی یا کلا هر زبان دیگه ای رو یاد بگیرین و مث لواشک واستون خوشمزه بشه.هر زبان ۴ مهارت داره که باید اونا رو تقویت کنیم. نوشتن, خوندن, حرف زدن, و گوش کردن. اول یه پیشنهادکلی که بنظرم تا حد بسیار زیادی سطح زبانتون رو تغییر میده. سریال زبان اصلی ببینید. بدون زیرنویس. 

چرا؟

همه میدونیم که بهترین راه واسه یادگیری یک زبان جدید اینه که در محیطش قرار بگیریم. مثل یک بچه که برای اولین بار حرف زدن رو یاد میگیره. وقتی ما واقعا در یک محیط انگلیسی زبان نیستیم, بهترین چیزی که میتونه اون محیط رو برای ما شبیه سازی کنه دیدن یک سریال ترجیحا طولانیه. و باید همونطوری که یک کودک زبان رو یاد میگیره سریال رو ببینیم. یعنی زیرنویس نبینیم. ترجمه نکنیم. هی سریال رو نزنیم عقب تا بفهمیم چی شدو...

توجه: وقتی میگم بدون زیرنویس یعنی حتی زیرنویس انگلیسی هم نداشته باشه. 

خب شما اولش دچار مشکل میشید. مثلا ممکنه یک ماه بگذره و اصلا نفهمید تو این فیلما به هم چی میگن. خبر خوش اینکه اصلا مهم نیس بفهمید. کافیه شما داستان کلی رو با استفاده از تصاویر متوجه بشید. همین. یعنی کل یک قسمت رو بتونید در یک جمله هم خلاصه کنید کافیه. صبور باشید تا معجزه رو ببینید. 

خب برای کسایی که عجله دارن چندتا راهکار دیگه هم دارم. یک سری فایل انگلیسی همیشه به همراه داشته باشید. هم میتونه اهنگ و ترانه باشه و هم سخنرانی.  اهنگ رو که همه بلدن دانلود کنن.فایل های سخنرانی effortless english هم خوبن. و همچنین فایلهای VOA.  هندزفری مبارک رو از کیف یا جیبتون در بیارین و این فایلها رو در مترو , اتوبوس یا هنگام پیاده روی صبحگاهی گوش کنید. اگرماشین دارین هم که میتونید بدون هندزفری لذت ببرید تا گوشتون هم اذیت نشه . تو خونه در زمانهایی که مشغول کارای روزمره مثل اشپزی هستید, رادیو یا ماهواره روی یک شبکه ی زبان اصلی باشه. اصلا مهم نیس که شما حواستون کجاس. بذارین گوشتون عادت کنه. البته ترجیحا روزی ۱۰ دقیقه رو زمان بذارین در روز و دقیق گوش کنید و نت برداری کنین از هرچی متوجه میشین. البته نت برداشتن هم اصولی داره که با تمرین یاد خواهید گرفت. مثلا اینکه باید مطالب رو بتونین دسته بندی کنی. در صورت نداشتن ماهواره هم باز نگران نشید. تا دلتون بخواد سی دی VOA تو بازاره به صورت کاملا مجاز با قیمت پایین به فروش میرسه.و یا سایر سی دی های زبان اصلی.

خب حالا میریم سراغ مهارت خوندن. خیلی ساده اس. روزی یک پاراگراف مطالعه کنین. همین. از کجا؟ مهم نبس. فقط مهم اینه که مطلب ترجمه شده نباشه. متن زبان اصلی باشه. اینترنت بهترین وسیله اس. من مطلب مورد علاقه ام رو توی ویکی پدیا سرچ میکنم و در موردش یکم میخونم. همین. 

در مورد نوشتن هم کار به همین سادگیه. یه دفتر خاطرات روزانه داشته باشن. قبل از خواب یک پاراگراف در مورد هر روزتون بنویسین به انگلیسی. اصلا هم نگران درست و غلط بودنش نباشین. البته شاگردای من هر شب تو تلگرام نوشته هاشونو میفرستن تا واسشون تصحیح کنم. شما هم اگه کسی بود واستون چک کنه بهتره. اگرم نبود نگران نشید.

دیگه اینکه روزی یک پاراگراف رو نویسی کنید. از همون مثلا ویکی پدیا که داشتین متن رو میخوندین یه پاراگرافش رو بنویسین. این کار باعث میشه ذهن شما ساختارها رو بشناسه. ممکنه بعدها یه جمله ببینید و سریع تشخیص بدید غلط گرامری داره اما ندونین چرا. این یعنی شما بدون یادگیری گرامر دارین قواعد زبان رو یاد میگیرین. 

و اما نکته ی اخر در مورد حرف زدنه. برای   خوب انگلیسی حرف زدن باید انگلیسی فکر کنید. چجوری؟ 

انگلیسی رو بیارید تو افکار روزمره تون. مثلا من الان دارم فک میکنم که باید پاشم اشپزی کنم. خب چی درست کنم؟ چی تو یخچال دارم

 I have to cook. What should I cook? What do I have in the ....?

خب من مثلا نمیدونم یخچال چی میشه به انگلیسی. یه دفترچه دم دستم هست که کلمه هایی که اینجوری تو افکار روزمره ام هستن و من بلد نیستم رو توشون مینویسم. بعدا  هر موقع سرم خلوت شد از دیکشنری معنی یخچال رو  در میارم و جلوش مینویسم refrigerator

بعد لز یه مدت این کلمه ها رو که هر روز بکار میبرم بدون تمرین حفظ میشم. خب این راهکارا رو انجام بدین. زبانتون به طور واقعا چشمگیری بهبود پیدا میکنه. 

اگر بازم حس کردین نیاز به کلاس دارین من میتونم هم حضوری هم غیرحضوری درخدمتتون باشم.  پس نگران اینکه ساکن یک شهر نیستیم نباشین. اگر هم خواستین  میشه فقط برای رفع اشکال یا تصحیح نوشته ها با هم کار کنیم. میتونین پیام بهم بدین خصوصی یا عمومی. البته شما برای موفق شدن فقط به خودتون نیاز دارین و خواستن شما مهمه. چه مربی داشته باشین چه نداشته باشین.